Ezt az esszt a "Gondold meg, hogy csak az ember olvas" irodalmi plyzatra rtam, amin legnagyobb meglepdsemre s rmmre a fdjat kaptam meg. Taln sokan nem rtenek egyet az rsom tartalmval, taln mgis, mindenkinek joga van eldnteni, mit gondol az olvassrl. Ez pusztn az n megltsom.
A 21. szzad ktsg kvl a technika fejldsnek korszaka, szinte valamennyi hztartsban fellelhet a szmtgp internetcsatlakozssal, legalbb egy televzi s tovbbi, az ember szrakoztatsra szolgl kszlkek. Nagyszleink pedig csodlkozva veszik szre, ami ennyi idsen szmukra a szabadid kellemes eltltst jelentette, szmunkra nem tbb unalmas idpazarlsnl. Felmrsek igazoljk, a harmadik vezredben az olvass httrbe szorult; az egykori klasszikus regnyeket inkbb filmen nzzk, mintsem elolvasnnk. Felmerl a krds, lassan nem ldoz az ember nhny rt egy izgalmas knyvre, feledsbe merlnek a trtnetek, flslegess vlnak a knyvesboltok, bezrnak a knyvtrak, nem lesz tbb r?
A legtbb fiatal napjainkban csak akkor olvas, ha ktelez olvasmnyrl van sz, de esetenknt ekkor is kerlutat vlaszt, megszerez egy filmfeldolgozst, vagy a vilghln utnanz a knyv tartalmnak. Ebben taln az is kzrejtszik, hogy a diksgnak megteremtettk a lehetsget, hogy megkerljk a problmt, de lehet kritika is, mely ezek ellen a knyvek ellen irnyul. Nincsen egy olyan knyv sem, mely valamennyi embernek elnyern a szimptijt, kivltkpp ezek, azok a trtnetek, melyekrl azt lltjk, az alapvet mveltsg elsajttshoz elengedhetetlenek, de taln nem tizenves korban.
Nem egy olyan knyvvel tallkozunk tanulmnyaink sorn, melyeket akr egy fejezet utn leraknnk, s ez nem felttlenl a knyv minsge miatt van. Pldul Homrosz eposzai minden bizonnyal sokkal kedveltebbek lennnek, ha olyan formban olvashatnnk ket, ami knnyebben „emszthet”. A 21. szzadban sajnos nem tudjuk befogadni a rgies stlusokat, kifejezetten tvol ll tlnk az a verses forma, mely mg rmeket sem tartalmaz. A legsajnlatosabb, hogy az vszzadok alatt a magyar nyelv is olyan drasztikus vltozson ment keresztl, hogy a nhny szz vvel ezeltti nyelvezetnket mr nem rtjk.
Jogosan teheti fel a dik a krdst, mirt nem kerl be nhny kedveltebb, egyszerbb szjrs szerz a listba, mint pldul Charlotte Bronte, Agatha Christie vagy Margaret Mitchell? A vlasz kzenfekv lehet, de taln nem kielgt. Ezek azok az rk, akik ugyan hres s populris mveket alkottak, de azokkal nem tettek hozz annyit a vilgirodalomhoz, mint Victor Hugo, Goethe vagy akr Voltaire. Egybknt is, az ember azt olvassa el, ami rdekli.
Az ezredfordul ta megfigyelhet, hogy felgyorsult letnkben akkor sem jutna annyi id az olvassra, mint vtizedekkel ezeltt, ha szeretnnk. A fiatalok mst sem ltnak, mint a felnttek lland rohanst a munkban s a magnletben egyarnt, s k maguk is sietsgre knyszertdnek a krnyezetk ltal, s mire eljnne az olvassra sznt id, az ra mr egy ksi idpontot kongat.
Az elmlt nhny vben ltalban azok a knyvek keltek el a legnagyobb pldnyszmban, amelyek a legtbb brlatot kaptk. Ezek kzl kiemelkedik a katolikus egyhz ltal eltlt Harry Potter knyvsorozat, valamint az amerikai Dan Brown bestsellere, „A da Vinci-kd”. Termszetesen ezek a knyvek is megosztjk a kzvlemnyt, de legalbb az emberek addig is olvasnak. Nem egy olyan gyerek l szerte a Fldn, aki J. K. Rowling knyveinek hatsra szerette meg az olvasst, n is kzjk tartozom.
Sokan tmadjk a brit rnt, hogy egy olyan univerzumot teremtett meg, amely megcfolja a Biblia tantsait, de Brown ennl is tovbb ment, mikor knyvben a Szent rst szinte csalsnak titullta. S taln igaz, hogy mindezt csak a fantzijuk szlte, de az az rdemk vitathatatlan, hogy emberek milliinak adtak kedvet az olvasshoz.
Az Interneten lpten-nyomon bukkan az ember olyan honlapokra, melyek fanfictionokat trolnak. Olyan lelkes fiatalok munkit, ri prblkozsait, melyeket szeretett knyvk folytatsra val vrakozs vltott ki bellk, s tl azon, hogy elszeretettel veszik, ha valaki elolvassa ket, s vlemnyezi, k is megteszik, hogy ms mvt pt jelleg kritikval ltjk el. Ht nem ri mr meg ezrt a fiatalokra bzni, hogy mit olvasnak, ha mr egyszer a ktelez olvasmnyokkal szemben ezek hatssal vannak rjuk? Gondolkodsra, tovbbi trtnetek olvassra sarkallja ket egy pozitv lmny.
Persze elfordulhat az az eset is, hogy csaldunk egy knyvben, s elveszik a lelkesedsnk az olvass irnt. Ekkor azonban mi is pp oly hibsak vagyunk, mint az olvasott m, mert tl azon, hogy nem tetszik neknk, hagyjuk, hogy ellopjon tlnk egy olyan rzst, melyet szinte lehetetlen ms ton ptolni.
Ezek utn tegyk fel jra a krdst: Nem ldoz az ember nhny rt egy izgalmas knyvre, feledsbe merlnek a trtnetek, flslegess vlnak a knyvesboltok, bezrnak a knyvtrak?
A vlaszokat valamennyi ember tudja, csak hajlamos elfelejteni. Vilghl ide - televzi oda, az olvass rmre mindrkk szksge lesz az embereknek, hogy legalbb egy minimlis idre elmeneklhessenek az let fradalmai ell, hogy olyan kalandok rszesei lehessenek, amiket vals krlmnyek kztt nem lhetnnek t. s amg knyvekre igny van, addig nem zrhatnak be sem a knyvesboltok, sem a knyvtrak.
s hogy szksg van-e jabb s jabb rkra?
Termszetesen igen. Hiszen a knyvesboltok polcait fel kell tlteni frissebb kiadsokkal, j kalandokkal, knyvek sznes skljval. s ki tudja, hogy az ifjabb nemzedkekben nincs-e ott egy jabb rzseni, egy remek klt, vagy csak egy egyszer r, aki elgondolkodsra ksztet msokat. n ppen ezrt merem hinni, mg n is lehetek hres r, mert knyvekre mg ebben a felgyorsult vilgban is szksg van. |